Dag 19 Punta Arenas, Chili

Goedemorgen, nu weer een gewoon dagverslag en wel van 1 januari 2024. We doen vandaag het havenstadje Punta Arenas in Chili aan. Door de vertraging van gisteren komen we wel vandaag ook hier later aan en i.pv. 10.00 uur werd het 11.30 uur. Oei en we hebben vandaag juist de lange excursie van ongeveer 8 uur…..gaan we dat dan nog wel redden. De kapitein laat omroepen dat het bijna allemaal gelukt is om de excursies te verschuiven dus onze toer gaat om 13.00 uur van start. We korte hem wel iets in dus we zouden rond de klok van 20.00 uur weer terug moeten zijn. Gelukkig maar want het schip zou om 20.30 uur vertrekken.

Onze boot kan niet aanleggen in deze haven dus we gaan weer tenderen. We zijn wel de eerste groep die van boord mag en worden met de Tender netjes naar de haven gebracht en daar staat een zeer luxe toeringcar op ons te wachten. We hebben de tour Punta Arenas Sights & Patagonian Estancia on the Pampas wat eigenlijk inhoud dat we een stukje van de stad gaan zien en we gaan naar een schapenboerderij, één van de hoofdinkomsten van deze streek.Eerst stoppen we bij een openluchtmuseum, deze is eigendom van het naast gelegen Techniek Universiteit en hier staan wat oude machines en materiaal. Leuk om dit even te bekijken, maar we blijven niet al te lang, want we moeten nou een goed 1.15 uur in de bus naar de schapenboerderij die echt midden in de patagonische pampus ligt. De boerderij is een echt familiebedrijf en we worden door de dochter van de eigenaar hartelijk ontvangen met een lokale snaps en worden gelijk uitgenodigd aan tafel te gaan zitten. We krijgen heerlijk lamsvlees voorgeschoteld en na deze heerlijke lunch volgt er een demonstratie hoe honden de schaapskudde onder bedwang houden. Leuk om te zien en ook hoe slim de hond is om de kudde bij elkaar te houden. Na deze demonstratie laten ze zien hoe een schaap wordt gescheerd. Nou hebben wij dat al veel vaker gezien, want onze buurman vroeger in de Kraaijenberg had zelf meerdere schapen en we hebben het vaak genoeg gezien en geholpen bij het scheren. Wol was tot voor een paar jaar de voornaamste inkomensbron, maar sinds de prijs van een kilo wol gedaald is van 7 dollar naar 0,70 dollarcent is het nu vooral het vlees wat meer opbrengt.

De familie staat vol passie en plezier ons uit te leggen hoe ze hier hun bedrijf runnen. Ze wonen aan de rand van een bergkam waar zelfs een aantal Condors leven. Uiteraard hadden we gehoopt deze te kunnen zien, maar helaas ze laten zich niet zien.

Met de bus rijden we weer de 1.15 uur terug naar de stad en stoppen onderweg nog bij een lokale begraafplaats, een historisch museum en een uitzichtpunt over de stad en de haven. Om precies 19.55 uur parkeert de buschauffeur zijn bolide voor het havenbureau en kunnen we de tender terug naar de boot nemen. Snel nog even een hapje eten halen in de Lido omdat onze normale diner van 17.30 is komen te vervallen.

Nu bekaf op bed de blog schrijven zodat jullie weer op de hoogte zijn. Morgen hebben we een Zeedag, nou ja Zeedag het is meer een fjordendag en gaan we 2 Glaciers bekijken. Dus ook weer zorgen dat de camera's zijn opgeladen.

Tot morgen

Locatie (Map)

Dag 20 Sarmiento Channel en Bruno Glacier
Gelukkig Nieuw Jaar - Happy New Year - Frohes Neue...

• Therese

zondag, 07 januari 2024 03:45

Vol bewondering zitten kijken naar de beelden van de boerderij. Zo eenvoudig als alles is ingericht en ingesteld op schapen, productie (vlees) en welzijn. en dan gewoon een houten omheining. Dat kun je je in NL nog maar moeilijk voorstellen.

• Ben

woensdag, 03 januari 2024 04:51

Het is nu woensdagmiddag in Nederland, nat en winderig. Storm "Henk" is een beetje gaan liggen. Ik zag op cruisemapper.com dat jullie nu door de Chileense fjorden varen. Lijkt me een aparte ervaring. Ben daarom zéér benieuwd naar de foto's en de blog, die vanavond weer geplaatst zal worden. Tot nu toe hebben jullie een schitterende reis, lijkt mij. Nog een paar dagen genieten. Greettzz Bensan.