Dag 5 Montevideo Uruguay

Goedemorgen Nederland, Duitsland, Canada en Frankrijk, hoop dat ik niet een land vergeten ben waar wij allemaal volgers hebben zitten en nee, we noemen Zeeland geen ander land ;-)

Vannacht zijn we van Buenos Aires om ons gemakje naar Montevideo gevaren, nou eigenlijk de kapitein en zijn bemanning heeft gevaren en wij hebben gewoon heerlijk in bed geslapen.

De kapitein had ons beloofd dat we zo tegen 07.00 uur de haven van Montevideo zouden invaren, dat klopt dus zijn navigatiesysteem werkt.

We hebben vandaag een excursie die in de voetsporen gaat van de Graf Spee. Dit was een Duits Slagschip. Het schip was op zee bij het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog en vernietigde in de eerste maanden van de oorlog negen koopvaarders. In december 1939 werd het schip door een Britse jachtgroep opgespoord en tijdens de Zeeslag bij de Río de la Platazwaar beschadigd zodat het een neutrale haven van Montevideomoest aanlopen voor herstellingen. De Graf Speekon echter niet meer tijdig gerepareerd worden, mocht niet meer in de neutrale haven blijven en uiteindelijk zag de kapitein geen andere oplossing dan zijn eigen schip tot zinken te brengen.

Bovenstaande, rechtstreeks van Wikipedia geknipt, is nu een highlight in Montevideo en we hebben er een aantal mogen bezoeken. Met een luxe touringcar en maar liefst 11 toeristen (waaronder wij met 3 personen), 2 tourguides, 1 buschauffeur en 2 motoragenten zijn we dwars door Montevideo gereden en hebben we de begraafplaats bezocht waar Duitse en Britse soldaten liggen begraven uit die tijd, we hebben ook een scheepvaartsmuseum bezocht en wat andere bezienswaardigheden van het land. 's Avonds bij het uitvaren zijn we nog langs de plaats gevaren waar de Graf Spee is gezonken en tot voor kort was er nog wat van de mast te zien, helaas is dat nu niet meer het geval, maar de kaptein heeft ons precies uitgelegd waar het was.

De reden dat we motorpolitie bij ons hadden mag natuurlijk duidelijk zijn. Zulke belangrijke personen als wij hebben natuurlijk collegiale bescherming nodig………….of was het omdat een aantal wijken waar wij doorheen reden niet zo veilig waren. Hmmmmmmm, nou dat mogen jullie zelf uitvinden.

We worden na de tour weer netjes bij onze boot afgezet en gebruiken maar gelijk de tijd om te gaan lunchen. Hierna hebben de dames een bezoek gebracht aan het zwembad en het bubbelbad aan boord en ik ben nog een rondje gaan lopen op de loopband (uhhh is dit dan wel een rondje lopen) en nog wat kilometers op de fiets. Ze hebben hier moderne fietsen waarbij je op een beeldscherm je route zit, ga je een heuvel op, nou dat voel je meteen. Erg leuk om zo op een hometrainer te zitten. Het enige wat je dan nog mist is de wind in je haren………

Het avondeten op de boot is voortreffelijk, Holland Amerika staat erom bekend dat ze een goede keuken hebben en heel veel waarde hechten aan kwaliteit. Dat zie je ook terug op het bord. De porties zijn precies goed, niet te veel, maar ook zeker niet te weinig. Onze 2 vaste obers hebben al gelijk door wat we graag willen en we hoeven nauwelijks nog ons wijntje te bestellen. Wat zouden ze raar opkijken als we ineens iets anders gaan bestellen…… Eens een keer uitproberen.

Terwijl ik deze blog type varen we de haven uit van Montevideo, we zouden eigenlijk morgen in Punta del Este aanleggen, maar door het slechte weer, harde wind en golven met meer dan 2 meter vind onze kapitein dit niet verantwoordelijk en heeft besloten dat we deze haven overslaan om dan direct door te varen naar Puerto Madryn waar we dan woensdagmiddag aankomen.

Jammer maar veiligheid gaat voor en we weten dat het op deze reis kan voorkomen i.v.m. de weeromstandigheden.

Morgen een zeedag dus ik ben benieuwd wat we voor jullie in petto hebben.

Tot morgen……

Locatie (Map)

Dag 6 Zeedag
Dag 4 Buenos Aires, Sail away